poniedziałek, 31 marca 2014

Göteborg (Szwecja) - jednodniowa wizyta w Goteborgu - Marzec 2014'





Göteborg - to drugie co do wielkości miasto Szwecji założone w XVII wieku. Dziś liczy przeszło pół miliona mieszkańców, a z całą aglomeracją miejską praktycznie drugie tyle. To tutaj wybrałem się na  "jednodniówkę" z Wizz Air z lotniska Chopin w Warszawie, a powracam na lotnisko Lecha Wałęsy w Gdańsku. Nieco daleko od domu, ale postanowiłem przetestować PolskiBus zwłaszcza, że udostępnił mi możliwość zakupu biletu na 800 km trasie za jedyne 2 PLN. W Szwecji byłem już  Malmö, Nyköping, i Strömstad. Wszystkie te miejscowości podobnie jak Göteborg mają swój urok. Nie mniej uczciwie muszę stwierdzić, że moim faworytem jest Strömstad. Być może dlatego, że to miejscowość bardzo malownicza i kameralna, a warunki pogodowe, które tam zastałem wkomponowane w małe miasteczko wręcz mnie urzekły. 

 







Lotnisko Göteborg (GSE) jest małe (wręcz można powiedzieć barak), ale za co najważniejsze jest przyjazne. Za free działa bezprzewodowo internet. Można znaleźć dla siebie materiały informacyjne i mapkę miasta. Zanim jednak dostaniemy się do miasta trzeba zmierzyć się z tutejszą komunikacją. Aby źle nie zabrzmiało dodam, że jest jak najbardziej ok, tyle, że w żaden sposób nie można kupić biletu. :-). Ani za gotówkę, ani zapłacić kartą, o czym informują niezwykle uprzejmi kierowcy. Można kupić jedynie online na stronie http://www.vasttrafik.se/#!/en/2/3/ (link), lub w kioskach czy raczej salonikach prasowych.


Niestety na lotnisku biletów nie znalazłem (a może dlatego, że nie za bardzo szukałem) :-). Oczywiście mam na myśli tańszą linie miejską. Np. autobus nr 36 jedzie bez przesiadek do centrum (rozkład jazdy) z przystanku nieopodal lotniska (kilkaset metrów w prawo wychodząc z terminala). Jest to przystanek (B) Säve flygplats z wiatą (kurs co 30 / 40 minut) znajdujący się po przeciwnej stronie jezdni, kiedy dojdziemy do drogi wylotowej z lotniska. Po stronie przeciwnej (bliżej portu) znajduje się przystanek (A) Säve flygplats, z tego też dojedziemy do centrum tyle, że z przesiadką na Bärby Korsväg Platform D a następnie trzeba się przesiąść do autobusu linii 37 i pojechać aż do Hjalmar Brantingsplatsen (to końcowy przystanek).

Alternatywą dla tych którzy chcą w prosty sposób dostać się do miasta jest autobus Flygbusarna (koszt biletów to 78 SEK w jedną stronę i 145 SEK w obie), tu bilety można kupić raczej bez problemu. To wersja komfortowa (ale raczej dla zamożnych) - autobus jedzie z pod samego portu lotniczego do Nils Ericson Terminal (Centralstation Goteborg). Więcej info o Flygbusarna (link). 

Z uwagi na cenę wybieram bardziej złożone rozwiązanie (linia 36), a w konsekwencji wydaje jedynie 25 SEK, wyłącznie za bilet powrotny. Do Hjalmar Brantingsplatsen dojechałem z przesiadką (dwukrotnie bez biletu, bo przecież nie ma gdzie kupić), a kierowcy bardzo przepraszali za niedogodności, które tak naprawdę wcale mnie nie zmartwiły.


Z tego przystanku do centrum (Centralstation / Nilsa Ericsona) można dojechać tramwajem (zdaje się 6 lub 13), ale jak się przekonałem spacer przez most jest częścią atrakcji Göteborga i nie warto z tej przyjemności rezygnować. Z tego miejsca również jest bezpośredni autobus powrotny na lotnisko (linia 36 odjeżdża ze stanowiska H). Autobus kursuje regularnie co godzinę.


Co warto zobaczyć w mieście ?


Krótkie podsumowanie tego co miasto ma do zaoferowania przynosi Wikipedia:


Zabytki 


Atrakcje turystyczne


Muzea

Zabytki, Atrakcje turystyczne, Muzea - źródło: Wikipedia (link)

 

 

 







 




W drodze powrotnej również korzystam ze spaceru przez most (z drugiej jego strony). Zresztą z nabrzeża to niewielka odległość, a widoki naprawdę tego warte. Jednodniowa wizyta w Göteborg zaspokoiła moją ciekawość co do samego miasta mimo, że nie miałem okazji w większości odwiedzić jego atrakcji. Jak się później okazało lot powrotny do Polski w dodatku był opóźniony. Jak zapowiedział Wizz Air aż 2 godziny, a jak pokazała rzeczywistość przeszło 2,5. Rekompensatą od przewoźnika był voucher na 4 EUR, który wystarczył zaledwie na kawę (dobrze, że za cukier nie wołali dopłaty). Samo opóźnienie na wyjazd Polskim Busem z Gdańska nie miało dla mnie większego znaczenia (miałem zapas czasowy), ale niestety nie udało mi się przez to odwiedzić Gdańskiej Starówki, czego mnie trochę szkoda.


No cóż "no problem" kiedyś, gdzieś ... się poleci, jeszcze raz przez gdańskie lotnisko.




przydatne linki:
--------------------------
http://pl.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborg (link)
http://www.flygbussarna.se/en/gothenburg-city (link)
http://www.vasttrafik.se/#!/en/2/3/ (link) bilety on-line 
linia miejska 36 (rozkład jazdy): http://www.vasttrafik.se/TimeTables/5036-20130818-20131214-A6L.pdf (link)
  

orientacyjne koszty:
--------------------------
Wizz Air Warszawa-Chopin (WAW) - Göteborg (GSE) - 38 PLN
Wizz Air Göteborg (GSE) - Gdańsk-Wałęsa (GDN) - 79 SEK (39 PLN) 
autobus linii 36 - Göteborg City - Göteborg (GSE) 25 SEK 
PolskiBus - Gdańsk - Rzeszów - 2 PLN


Więzej zdjęć z: Göteborg (Szwecja)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Masz coś do powiedzenia napisz :-)