sobota, 13 września 2014

Burgas (Bułgaria) - Nadmorski Park wizytówką miasta

Burgas (bułg. Бургас) to miasto w południowo - wschodniej Bułgarii założone  w XVIII wieku na miejscu XIV-wiecznej warowni Pirgos, nad Zatoką Burgaską Morza Czarnego. Czwarte co do wielkości w Bułgarii, zwykle kojarzy się z działającym tu lotniskiem, z którego większość urlopowiczów kieruje się do pobliskich atrakcji Bułgarskiej Riwiery, tj. Słonecznego Brzegu, Nessebaru czy też Sozopolu. W bezpośredniej bliskości miasta znajdują się trzy lagunowe jeziora: Atanasowskie, Burgaskie oraz Mandrenskie. Każde z jezior jest także specyficzne pod względem przyrodniczym. Na brzegach Jeziora Burgaskiego można podziwiać gnieżdżące się pelikany, ibisy i czaple.  Jezioro Atanasowskie to siedziba ptaków błotnych, a Jezioro Mandreńskie jest ważnym rezerwatem ornitologicznym.




Burgas posiada największy w całej Bułgarii międzynarodowy port lotniczy (BOJ), położony w dzielnicy Bourgas w Sarafovie ok. 10 km od Bourgas. To tutaj zaczyna się moje spotkanie z Bułgarią. Najpierw lot Warszawa - Burgas, a potem autobusami do Nesebyr, Słoneczny Brzeg, a dopiero kierując się do Sofii zatrzymałem się na zwiedzanie miasteczka i nocleg. Ten zrealizowałem w hostelu Old House  - € 9  (37,80 PLN) za noc. Początkowo mnie rozczarował bo przybyłem w południe, a właściciel choć się zgodził abym pozostawił bagaż potraktował mnie nieco służbowo, oschle i z jakby wyraźnym niezadowoleniem oznajmiając mi, że zameldowanie jest dopiero za dwie godziny, więc delikatnie mówiąc wyraziłem swoje niezadowolenie z obsługi :-), bo nie wiem "co ma piernik do wiatraka". Potem jednak już podczas pobytu wielokrotnie zapytywał czy mi czegoś nie potrzeba, bo jak się okazuje jego głowni goście to właśnie Polacy, a zależało mu zapewne na dobrej opinii, . Taką też wystawiłem na booking, bo się zrehabilitował, choć moje odczucia uogólniając co do uprzejmości Bułgarów są takie, że wszem są mili jak mają w tym interes, a może też mają zwyczajnie taką naturę. Jak dla mnie zero zainteresowania klientem, chyba, że taksówkarz, albo  ktoś właśnie płaci :-). Sam lot do Burgas był bardzo tani, jeszcze przed zmianami w Wizz Air zakupiłem go za 34 PLN. Ale powroty były gigantycznie drogie jak dla mnie, postanowiłem więc wrócić nieco okrężną drogą zwiedzając dodatkowo "mądrość" znaczy stolicę Bułgarii. 



Burgas to też kurort. Słyszałem, że poza parkiem nie ma nic do zaoferowania, ale to chyba zależy czego kto szuka, czy też się spodziewa. Nie znajdziemy tu wielu zabytków, czy muzeów, ale znajdziemy tu to z czego Bułgaria może być dumna - dostęp do Morza Czarnego i związane z tym atrakcje i usługi. Liczne hotele, bary knajpki, dobrze rozwiniętą komunikację, sklepy i stoiska z pamiątkami. W samym centrum miasta znajduje się spory, bardzo ładny i zadbany park  "Park Nadmorski" , a w nim między innymi pomniki poetów.


Przy głównym deptaku stoi pomnik Adama Mickiewicza, który spędził w Burgas kilka miesięcy u schyłku swojego życia. Mickiewiczowi zadedykowano również jedną z ulic w centrum miasta. W parku wybudowano tez teatr pod gołym niebem, w którym w sezonie letnim wystawiane są tu sztuki teatralne, odbywają się koncerty i festiwale. Kręci się mnóstwo ludzi. Tutaj też odbywają się okresowe ekspozycje. Podczas mojej obecności wystawiano prace o tematyce przyrodniczej dotyczące ptaków i ciekawych terenów Burgas i okolic.  



Choć może to moje subiektywne odczucie pomnik jakoś piękny nie jest, nie ujmuje. W każdym razie przeszedłem obok dwa razy zanim go dostrzegłem. Inaczej ma się choćby np. pomnik Puszkina.







   
Najciekawsze miejsce to promenada i jej okolice. Urocze miejsce na spacery, plażowanie czy małą podróż statkiem turystycznym, z której to atrakcji korzysta sporo chętnych.  






Moim głównym zainteresowaniem była plaża i zażywanie kąpieli, gdyż pobyt nad Morzem Czarnym dobiega końca powoli kieruje się w głębi lądu. Choć Burgas to nie tylko plaża i park.

Zabytki Burgas:

- Prawosławna  katedra św. Cyryla i Metodego
- kościół armeński
- cerkiew Świętej Marii Dziewicy i Świętego Iwana Rylskiego
- katedra katolicka.
- Muzeum Etnograficzne (kolekcja  przedmiotów codziennego użytku, strojów ludowych oraz masek używanych podczas tradycyjnego święta "Kukiery").
- Muzeum Naukowo-Przyrodnicze (zbiory geologiczne charakteryzujące tutejszy teren i dno morza)
- Muzeum Historyczne (kolekcja zbiorów dot. starożytnych osad na brzegach Morza Czarnego, a także nowszej historii regionu).
- Muzeum Przyrodnicze.

W okolicy 15 km od centrum leżą Burgaskie Łazienki Mineralne znane uzdrowisko leczące różne schorzenia i dolegliwości.


 

 
 Dworzec Kolejowy Burgas (bezpośrednio sąsiaduje z Dworcem Autobusowym). 

Dojazd z / do Burgas:
- lotnisko: Linia 15 - lotnisko z przystanku znajdującym się zaraz po wyjściu z terminala po lewej stronie, koszt biletu (sprzedaje konduktor w autobusie) 1 BGN
- Nesebyr, Słoneczny Brzeg z dworca autobusowego odjeżdża autobus miejski linia 3,  bilet 6 BGN
- Sofia - pociąg 21 BGN, autobus 29 BGN




Tutaj kończy się mój jednodniowy pobyt w Burgas. Wyruszam koleją do Sofii (około 360 km). Bilet kosztował z 20,40 BGN plus miejscówka pół lewa, podczas gdy autobusowy 29 BGN. Poza tym ponoć trasa kolejowa jest dość ładna a jadę za dnia więc jak najbardziej taka podróż mi pasuje.




Przydatne info:
----------------------------------
Waluta: BGN (lew bułgarski) 1 lew = 100 stotinek = 2,41 PLN (aktualny kurs)


Ciekawe / przydatne linki:
----------------------------------
http://www.bourgas-airport.com (link)
http://24timezones.com/pl_zegar/bulgaria_czas.php (link) - czas w Bułgarii
http://gdziewyjechac.pl/13683/sofia-darmowe-atrakcje-turystyczne-co-warto-zobaczyc-bez-kasy.html (link)
http://www.razpisanie.bg (link) - autobusy w Bulgarii   
http://avtogari.info/ (link) - autobusy w Bulgarii 
http://www.bdz.bg/ (link) - pociągi po Bułgarii


Orientacyjne koszty:
----------------------------
Autobus linii 22: Nesebyr - Burgas - 6 BGN
Hostel Old House (pok. 4 os., 1 nocleg) - 9  (37,80 PLN)
Wizz Air - Warszawa (WAW) - Burgas (BOJ) - 34 PLN



Więcej zdjęć z: Burgas (Bułgaria) 


Zdjęcia z: Nesebyr, Słoneczny Brzeg, Sofia

Relacja z jednej podróży: Nesebyr, Słoneczny Brzeg, Sofia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Masz coś do powiedzenia napisz :-)